تهران

«تهران» پایتخت جمهوری اسلامی ایران از دوره قاجاریه تاکنون است وبزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر کشور است.این شهر در شمال کشور و در دامنه رشته کوه البرز قرار دارد.

 ساکنان اصلی شهر تهران فارسی زبان بودند؛ اما به مرور زمان و با وسیع شدن این شهر، گروه‌های مختلفی از اقوام آذری، کرد، مازندرانی، گیلک، ارمنی، عرب، لر و … به این شهر مهاجرت کردند. البته امروزه اکثر مردم تهران به زبان فارسی صحبت می‌کنند و بسیاری از آنها لهجه تهرانی دارند. 

برای معرفی ساده و کاربردی‌تر مناطق و محله‌های پایتخت آنها را به پنج بخش تقسیم کرده‌ایم. به طور کلی نیز مردم از این دسته‌بندی برای آدرس دادن و صحبت در مورد مناطق مختلف استفاده می‌کنند. این پنج بخش شامل شمال، شرق، غرب، جنوب و مرکز می‌شود.

یکی از مشکلات شهر تهران که گاهی از آن نیز به عنوان کلاف سر در گم یاد میشود، وجود ترافیک سنگین خودرو‌هایی است که در این ابر شهر خاورمیانه از سویی به سوی دیگر میروند. به گفته کارشناسان حمل و نقل و امور شهری، روزانه بیش از سه میلیون خودرو و دو میلیون موتورسیکلت در تهران تردد میکنند و همین مسئله به تنهایی کافی است تا مسئولان شهری تهران را مجاب کند تا بخش قابل توجهی از طرح‌ها و برنامه‌های خود را به روانسازی ترافیک و تسهیل مسافرت‌های درون شهری اختصاص دهند.

بسیاری از آداب و رسوم بومی شهر تهران در گذر سال‌ها و با پیشرفت و مدرن شدن شهر به بوته فراموشی سپرده شد. هرچند مواردی مانند عزاداری ماه محرم، آداب و رسوم سال نو و عید نوروز و … هنوز این شهر را از دیگر کلان شهرهای دنیا متمایز می‌کند.

نقالی: یکی از هنرهای پرطرفدار روزهای قدیم تهران، نقالی خوانی ست که در فهرست آثار جهانی ناملموس یونسکو نیز قرار دارد. هنری که بیشتر در قهوه خانه ها اجرا می‌شد و در آن فرد نقال با صدایی دلنشین داستان‌های حماسی مانند شاهنامه و نبرد کربلا را برای مردم بیان می‌کرد. امروزه رسم نقالی خوانی بیشتر در برنامه‌های خاص فرهنگی اجرا می‌شود.

پست های مرتبط

هتل قیمت مناسب کیش

تعیین بودجه سفر از اولین اقداماتی است که برای برنامه ریزی سفر انجام می‌شود. اگر بودجه محدودی دارید و به… بیشتر بخوانید

تهران نجف

نجف به عنوان یکی از شهرهای مذهبی و مقدس شیعیان، میزبان شیعیان از سرتاسر دنیاست. پرواز نجف از پرطرفدارترین پروازها… بیشتر بخوانید

بلیط آنتالیا

خرید بلیط تهران آنتالیا یکی از محبوب‌ترین پروازهای ترکیه در میان مسافران ایرانی است.اگر به دنبال بلیط ارزان هستید، باید… بیشتر بخوانید

به بحث بپیوندید

جستجو
اندازه
قیمت
امکانات رفاهی
امکانات

مقایسه اقامتگاه ها

مقایسه